Laatste verhaal, free burley en een wilde kiwi! - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu Laatste verhaal, free burley en een wilde kiwi! - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu

Laatste verhaal, free burley en een wilde kiwi!

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg erik en mies

07 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Whangarei

Laatste verhaal, free burley en een Kiwi! (lang verhaal maar dit is de laatste van Nieuw Zeeland)

Na een goed weekend werken, boomstammen schors vrij gemaakt, 20 dode of niet inheemse bomen gekapt en 70 nieuwe bomen geplant en bemest, was Hayden zo tevreden met ons dat we tot de laatste dag (aankomende donderdag) in de lodge mochten blijven. Heerlijk, zo bleef de tomaat mooi schoon voor Bill en Gerry. En ging Hayden ons meenemen op een serieuze vistrip. Tot nu toe waren we namelijk vooral van de kant of met een roeibootje uit vissen geweest. Maar morgen gingen we naar de haven met de grote motorboot om de zware jongens te zoeken.

Zo gezegd zo gedaan en de volgende morgen lag de boot al snel in het water. Bepakt met 3 kilo aasvis en inktvis, vaarden we de haven uit en de Keri Keri Inlet in. Alleen al de inlet zelf was al de moeite waard geweest, gelegen in de Bay of Island was de inlet bezaaid met kleine, groene eilandjes. Het was een prachtig gezicht, maar lang genieten konden we niet want Hayden had een schoolvissen gezien aan de oppervlakte. Honderden vogels waren zich aan het storten op de grote school visjes, waaronder ook grote jan van genten die diep in het water doken. Snel de aashaken vervangen voor kunstaas en spinners... Maar we waren te laat, voordat de eerste spinner het water had geraakt, was er geen vis of vogel meer te zien. 'Don't worry they are here and now we will be ready for them' en ja nog geen 2 minuten later zag Mies dit keer de school vissen. Volgas scheurden we over het water naar de actie en dit keer met de hengel ready to go. Hayden stuurde de boot midden in de chaos en gaf het teken dat we mochten in gooien. Mijn spinner was nog geen seconde in het water en ik werd bijna van de boot getrokken. Aan de wilde blik op Mies haar gezicht te zien had zij precies dezelfde ervaring! Beide stonden we op de boeg van de boot met een zwaar gebogen hengel en gierende slippen. Na 5 minuten zag ik een glimps van de vis, een grote Karawai was zich heftig aan het verzetten. Met een harde ruk lande de eerste op de boot, snel gevolgd door een al even grote vis van Hayden. Snel onthaken en in de vissenbak... het was een grote chaos van spartelende vissen en kromgetrokken hengels. Haha geweldig! Een kwartier en 6 vissen later was de activiteit in het water verdwenen en konden we de ravage op de boot onze aandacht geven.

Met een grijns op ons gezicht en nog wat adrenaline in het lichaam vaarden we verder richting een goede visplek net buiten de Inlet. Hier werden de spinners vervangen door de aashaken want hier was het de bedoeling dat we de aasvissen 30 meter naar de bodem lieten zakken. Hier ving mies een mooie Botervis, helaas net niet groot genoeg dus die moest weer terug en ik een mooie Snapper die wel groot genoeg was (30 cm). Echter was buiten de inlet de golfslag een stuk ruwer, hoge golven lieten de boot flink op en neer bewegen. Het duurde dan ook niet lang voordat mies haar gezicht de kleur van de omringende eilandjes had aangenomen. Nog geen moment later hing Mies over de rand van de boot gratis vissenvoer te produceren. Gelukkig voor Mies was de visplek niet al te best en besloten we terug de inlet in te gaan, waar we langs de rotsen een nieuw plekje hadden gevonden.

Hier was weinig tot geen golfslag waardoor mies weer wat kon bijkomen. Maar goed ook want mijn aas werd gegrepen door een onderwater monster, waardoor ik bijna met hengel en al overbord werd getrokken! Mies greep de achterkant van me broek waardoor ik me evenwicht herwon en wat weerstand kon bieden... niet echt want de vis schoot onder de boot door naar de andere kant, de slip gierde zo erg dat ik even bang was dat de draad weleens spoedig tot een eind zou kunnen komen. Hayden was ondertussen wakker geschokken en besefte eindelijk dat er iets serieus groots aan de andere kant van mijn lijn zat, want hij gemaande me naar de achterkant van de boot te komen. Hier hadden we meer ruimte en kon hij me rustig helpen de slip wat zwaarder te zetten (mijn handen waren te druk bezig de hengel vast te houden). Gelukkig werd, mede door de zwaardere slip, de vis vermoeider waardoor ik weer wat draad terug op de spoel kon draaien. We hadden de vis nog niet gezien, maar Hayden vertelde me dat het waarschijnlijk een Kingfish was of een pijlstaartrog. Na nog eens 5 minuten heen en weer getrek begon ik de overhand te krijgen, langzaam kwam de vis dichterbij de boot. Tot dat we zagen wat ik had gehaakt..... Hayden zijn mond viel open, want van onder de boot kwam een reuze Snapper te voorschijn!! Hayden 'No way, Michelle the net, net, NET!' Haha Mies die vanaf haar plekje alles had zitten filmen gaf Hayden snel het net en met een harde ruk belande de vis in het net. YES! Met 60 cm en 17 pond was het helaas geen Keri Keri record, maar Hayden had nog nooit zo'n grote snapper gevangen en kon ook niemand anders benoemen die wel zo'n grote had gevangen. Haha wat een einde van ons verblijf in Keri Keri en bijna van Nieuw Zeeland!!

Bijna want 's avonds hadden we weer geluk want na 4 avonden zoeken hebben we eindelijk onze eerste wilde Kiwi vogel gezien! Op nog geen halve meter afstand kwam er ,vanonder een heftig ritselend bosje, een wilde Kiwi vogel op het voetpad gelopen. BAM, we zijn nu officieel Nieuw Zeelanders, de nationale toelatingseisen zijn namelijk vang een grotere snapper dan 10 pond of zie een Kiwi vogel in het wild! Geweldig!

Erik en Mies

Ps. de laatste dagen bij Bill en Gerry waren super! We hebben Moby Dick opgegeten, foto's bekeken en in Whangarei de lievelingsplekjes van Bill en Gerry bekeken. Verder hebben ze ons met tranen in de ogen op het vliegtuig gezet naar Fiji. We zijn heel dankbaar en blij dat we deze mensen hebben ontmoet!

• 07 Juni 2014 - 08:39

Yvon:

Wat een prachtige afsluiting, helemaal top! Arme Bill en Gerry, ik voel met ze mee

• 07 Juni 2014 - 08:58

Papa En Mama:

Wat een geweldige afsluiting van een fantastische reis.
    Ook wij hebben door jullie leuke verhalen en foto's mee genoten van jullie reis.
    Dank je wel hiervoor. Zien jullie op Schiphol de 13de juni. xxx

• 07 Juni 2014 - 15:01

Jolanda:

Hahahah wat een geweldig verslag weer van jullie avontuur!
    Ik zie het allemaal voor me:)
    We hebben inderdaad genoten van jullie verslagen!
    Maar kan niet wachten tot jullie er weer zijn, half jaar is toch wel lang zat!

• 08 Juni 2014 - 02:24

Cocky:

Heerlijk Heerlijk Heerlijk. Bedankt voor het meegenieten. Wat moet dat een geweldige film zijn. Ben er zeer benieuwd naar. Foto's lukken weer niet om te kijken maar dat komt wel een andere keer.
    Zo fijn dat jullie het zo fantastisch gehad hebben in Nieuw Zeeland. Moet vast wel een beetje pijn gedaan hebben om weg te gaan en de tomaat achter te laten. Geniet nog even en tot ziens in Holland.

XOXOXO

• 08 Juni 2014 - 07:32

Vollies (john):

Tjeemig wat een visserlatijn...de een nig groter dan de ander haha. Gelukkig hebben jullie de foto's nog. En het zal mies wel zijn die de grootste heeft gevangen....nl een hollandse goudvis 'erik'. Maar oke ff eerlijk, ik ben wel stik jaloers....geniet er nog lekker van!! Tot gauw.

• 08 Juni 2014 - 12:42

Juul, Steph En Mau:

He mies en Erik,

Mooie verhalen om te lezen!! Nu de laatste dagen! Geniet er maar van en tot snel!!
    Kusjes

• 10 Juni 2014 - 11:42

Cocky:

Deze foto's nu kunnen zien. Ook weer zo geweldig. Jullie hebben daar echt vrienden voor het leven gemaakt. Dat gaat gewoon zo. Snel kijken of de foto's nu wel lukken van het Fiji verslag.