Flappie, Cape Reigna en de tastbare herinnering - Reisverslag uit Kaitaia, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu Flappie, Cape Reigna en de tastbare herinnering - Reisverslag uit Kaitaia, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu

Flappie, Cape Reigna en de tastbare herinnering

Door: erik

Blijf op de hoogte en volg erik en mies

01 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Kaitaia

Na een rustig weekje klussen was het eindelijk vrijdag, we mochten in de kiwi lodge! Heerlijk genieten van ruimte en luxe. En om dit te vieren hadden de fransen een speciaal diner in gedachten. Rond het eiland staan namelijk de nodige vallen om possems en ratten te vangen voordat deze de kiwi eieren op eten. Tijdens de laatste check hadden de fransen een verassing aangetroffen in een val. Waardoor we 's avonds heerlijk hebben genoten van een wild konijn in rodewijn saus!! Het leek net kerst, binnen met zijn alle aan een grote tafel met een vers bereid konijn. Heerlijk!

De volgende dag zijn we naar cape reigna gereden. Dit is het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland wat zou betekenen dat we de twee uiterste punten hadden bezocht. Verder was dit ook de moeite waard omdat hier de twee oceanen bij elkaar komen, dit is niet alleen als een grens op de kaart aangegeven maar is ook duidelijk te zien hoe de twee oceanen in elkaar over gaan. Voor deze trip hebben we heel toeristisch een tourbus genomen, in de hoop meer te leren over dit gebied.

Na een half uur rijden bleek het een goede beslissing te zijn geweest om de bus tour te nemen. De gids wist heel veel leuke verhalen en feitjes te benoemen over alles en nog wat. Verder wist hij ook meerdere geheime strandjes en baytjes die wij alleen nooit hadden gevonden. Na anderhalf uur rijden kwamen we bij Cape Reigna aan een prachtig schiereiland met een mooie vuurtoren op de punt. BNN travel fans kunnen deze plek misschien herinneren want Floortje is hier ook geweest tijdens de nz afleveringen. We hadden schitterend weer en konden de overgang van de oceanen goed zien. Helaas was het vloed waardoor het niet zo spectaculair was als bij eb maar desondanks kon je goed de golven in elkaar zien botsen.

Na cape reigna kwam nog een hoogtepunt van de tour het zandborden op de enorme duinen. Deze zandduinen zijn enorm, ongelofelijk hoog! Hier mochten we bewapend met een slee of bodyboard omhoog klimmen en klimmen deden we... Een gondel lift zou op zijn plaats zijn geweest hier. We waren halverwege op de berg toen de gids ons het teken gaf om ons klaar te maken. Dit is het moment waarop je voor het eerst beseft dat je wel heeel hoog bent geklommen, maar zonder je de mogelijkheid te geven om terug te krabbelen wordt je gezegd om op je bodyboard of slee plaats te nemen. Mies had een slee en ik een bodyboard waardoor mies rustig kon zitten en ik op mijn buik moest gaan liggen. 3... 2... 1... Go! Met een bloedgang glij je van de zandduin naar beneden en de hele tijd heb je in je gedachten 'oh wat als de neus van het bodyboard blijft haken...' Maar gelukkig kwam iedereen heel huids beneden tot stilstand, sommige schoten onderaan de heuvel nog 100 meter door voordat ze tot stilstand kwamen. Heel gaaf! We zijn 3 keer naar boven geklommen, want het blijkt een hele verslavende bezigheid te zijn haha!

Na het zandboarden vertelde de gids dat we de terugreis niet via dezelfde weg zouden doen, maar via de speciaalste snelweg van het land, Ninty Mile Beach! Het was eb dus we konden het strand nemen (state highway 1). Hoe bizar is het om met een bus over het strand te scheuren, haha. Voor de mensen die dit willen zien bekijk aflevering 1 van seizoen 11 of 12 van Top Gear!
Highway 1 vervolgde zich na 17 km strand in normaal asfalt, ninty miles is stevig overdreven. Hier waren we bijna bij het eind aangekomen van de tour, alleen een bezoek aan het Kauri Kingdom stond nog op het programma. Een groot museum/houtsnij winkel gespecializeerd in Kauri bomen. Maar niet de bomen die nu nog groeien in nieuw zeeland (deze zijn namelijk beschermd), maar 45000 jaar oude bomen opgegraven uit moerassen. Zeer bijzonder hoe dit hout behouden is gebleven de moerassen en hoe het hars versteend is in fossielen. Hier was de plek waar we besloten om dan toch maar een soevenier te kopen. We wilden beide iets hebben wat we niet zouden we stoppen in een laadje, maar iets wat ons een tastbare herinnering aan Nieuw Zeeland gaf en deze herinnering eer aan deed! Dit soevenier werd een prachtig houtsnijwerk in de vorm van twee walvisstaarten, gemaakt uit een dwarssnede van een van de 45000 jaar oude kauri bomen (zie foto). Het kiwi plukken had toch nog wat opgeleverd ;)

Zeer geslaagde trip en de harde werkelijkheid dat we Nieuw Zeeland spoedig gaan verlaten.

Groetjes

Erik en Mies

• 01 Juni 2014 - 08:08

Mama En Papa:

Ontzettend gaaf. prachtig he die mooie duinen en de 2 oceanen die in elkaar overgaan. waar blijven de foto's, ben erg nieuwsgierig hoor, xx

• 01 Juni 2014 - 09:18

Debbie:

Prachtig die foto's van de oceanen, wat een bijzondere ervaring moet dit zijn om in het echt te kunnen zien !
    Geniet nog maar lekker van alle ruimte en rust en van elkaar :)
    Groet Debbie

• 01 Juni 2014 - 19:21

Peter En Cocky:

Heerlijk om te lezen. We hebben meerdere verslagen achter elkaar gelezen. De foto's lukten vanmorgen niet en nu ook niet. Ook niet van de andere verslagen.
    Het ligt misschien aan ons? Maar super dat alles zo geweldig verlopen is. We lopen wel een beetje achter, nietwaar? Lastig te verteren hoor! Maar we klagen niet. :) (zou niet durven!)
    Fijn dat jullie nekken nog in tact zijn, na het boarden. Ben benieuwd naar volgend verslag.
    Tjuuuuuuuus
    xxx

• 03 Juni 2014 - 14:27

Vollies:

Hoi hoi,
    Gaaf verslag weer zeker het boarden lijkt me geweldig.
    Nu de laatste lootjes haha dan weer heelhuids terug naar het westland.
    Tot de 13 e wij zijn er hoor op schiphol.