Lanarch Castle, the Royal Albatros en Happy feet - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu Lanarch Castle, the Royal Albatros en Happy feet - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu

Lanarch Castle, the Royal Albatros en Happy feet

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg erik en mies

26 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Na al dat geweld van gister, was het wel even tijd voor rust en mooie natuur. Naast het rugby en chocola is Dunedin ook de wild life capital van NZ. Dit heeft alles te maken met het naast gelegen Otago peninsula (schiereiland). Hier wordt een groot gedeelte van zeldzame dieren dichtbij elkaar gevonden. Het leek ons daarom wel een goed idee om het schiereiland rond te rijden. Maar voordat we bij het wildlife waren, maakten we eerst een stop bij het Lanarch Castle. Een kasteel, voor europeze begrippen een groot landhuis, uit de 19de eeuw. Dit was even een mooie afwisseling van al het natuur geweld, om weer een kasteel te bekijken. Leuk kasteeltje met een al even mooie tuin, maar met name de ligging was zeer goed uitgekozen door sir Lanarch. Hoog op het schiereiland met een 360 graden uitzicht vanaf de toren.

Na het kasteel reden we door naar de punt van de peninsula, waar de meeste dieren zich bevonden. Hier aangekomen betraden we als eerste het broedgebied van de Royal Albatros. De albatros lijkt op een, laten ze het maar niet horen, 3 meter grootte meeuw. Echter zijn dit zeldzame dieren en vooral op land. De albatros brengt 95% van zijn leven door op zee en komt alleen op land om te broeden. Het was leuk om via een observatietoren naar de 'kuikens' te kijken (deze wogen op dat moment bijna 10 kg). Ook zagen we zo nu en dan een ouder het kuiken voeren.
Na de albatrossen liepen we verder naar een lager gelegen strandje, waar we wat zeehonden spotte. Deze keer niet van die lieve kleintjes maar 2 meter grote dikzakken. We waren naar een kleine pier gelopen waar op 3 meter van de kant een zeehond zichzelf aan het wassen was. Wij snel hier naartoe om even wat foto's te maken. Na verloop van tijd klom deze zeehond weer de kant op en deed net alsof hij ons niet zag. Liep rustig langs ons en kwam op anderhalve meter afstand tot stilstand. Hier begon deze ineens aan een grote steen te snuffelen, de steen die heel dicht naast ons lag, gaf echter een knorrend geluid... We stonden bijna op een 2 meter groot mannetje te dansen! Haha en wij maar zeggen wat stinkt het hier, rotte vis ofzo dat was dus niet zo gek naast zo'n dikkie. Gelukkig vond dit mannetje alles best waardoor we zonder kleerscheuren terug naar het concervatie centrum konden lopen.

Terug bij het centrum maakten we ons klaar voor de volgende wildlife encounter, namelijk die met de kleinste pinguin ter wereld. De blue pinguin is 30 cm groot en komt met zonsondergang aan land om in zijn of haar holletje te kruipen. Nu was dit vanwege het te kort aan licht zeer moeilijk vast te leggen maar we hebben ons best gedaan. De penguins kwamen al buikschuivend op land om vervolgens te voet stenen en duinen te trotseren. Wat voor een geboren zwemmer niet al te makkelijk bleek. We hebben ons dood gelachen om de onhandige beestjes, die al vallend (zelfs achterover) naar hun holletje waggelden.

De volgende dag zijn we richting Wanaka vertrokken een 350 km lange rit dwars door de Otago provincie. Dit was een mooie route waar we nog even off road zijn gegaan naar de opname plaats van Rohan voor de Lord of the Rings films. Prachtig landschap.

Groetjes vanuit Wanaka

• 26 Maart 2014 - 08:50

Mama En Papa:

Geniet ook van het warme weer, want hier vriest het al de tweede nacht.
    Dat was even schrikken he zo'n dikkie naast je naast je, wel hartstikke leuk, zal je nooit meer mee maken.

• 26 Maart 2014 - 10:59

De Steekies:

Gave foto's zeg.

• 26 Maart 2014 - 10:59

De Steekies:

Gave foto's zeg.

• 26 Maart 2014 - 13:09

San:

OHHHHHHH Happy Feet. Mijn favoriete beestjes. Ik vind ze geweldig.
    En jaloers. Ik ga maar weer een keer in de dierentuin kijken.

Maar wat een mooie foto's weer. En ook echt weer een actie van jullie om met je grote voeten op zon levende steen te gaan staan (Bijna dan )

Dikke kus vanuit de Poelluk.

Tante San

• 26 Maart 2014 - 13:18

Yvon:

Hoi stelletje bejaarden, 1 dag onder de mensen en dan alweer bijkomen? Ik ga me zorgen maken....
    Weer een gaaf tripje hoor! Het land van Rohan, geweldig.

• 26 Maart 2014 - 16:15

Cocky:

Staat goed, Mies, jij achter het stuur. Foto's weer super natuurlijk en dat kasteel/huis lijkt me ook helemaal toppie voor jullie. Alleen het bed lijkt me wat klein. :)
    Hier een schok want ze zeggen dat het weekend 21 graden gaat worden!
    Lekker doorgaan met genieten jullie.
    Groetjesssssssss
    xxx

• 29 Maart 2014 - 21:55

Debbie:

Wow, zo mooi allemaal, gelukkig zijn jullie niet op de dikke zeehond gaan zitten haha, goede schutkleur dus !
    groet Debbie