Pancake Rocks, pannen en gold - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu Pancake Rocks, pannen en gold - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu

Pancake Rocks, pannen en gold

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg erik en mies

10 April 2014 | Nieuw Zeeland, Murchison

​Na onze zware teleurstelling met het foolsgold reden we snel door naar Punakaiki, een gehucht wat de poort vormt naar het Paparoa national park en 1 van de meest aparte rotsvormingen in Nieuw Zeeland (the pancake rocks). Onderweg ten hoogte van greymouth zagen we bij een tankstop dat het rechter achterwiel wat ver was doorgezakt. Het zag er niet uit als een lekkeband dus we pompten alle banden even op bij het station en reden verder naar Punakaiki.

De volgende dag liepen we vanaf de camping naar het Paparoa national park waar we een mooie route hadden gevonden van 2 uur. De jungle was weer anders dan alle andere wouden tot nu toe. Hier waren veel palmbomen en palmachtige planten waardoor het woud er tropischer uitzag. Mooie wandeling met onderweg heel veel vogeltjes en een wilde aal in het water. Prachtige jungle de mooiste tot nu toe, alleen het zag er wel bekend uit alsof er ooit lang geleden een film was opgenomen. Dit bleek ook later zo te zijn! De gehele Jurassic Park Trilogy is hier namelijk gefilmt, haha.

Terug bij de camping reden we 500 m verder naar het informatie centrum en de pancake rocks. Hier op de parkeerplaats ontdekte we dat de rechterachterband weer zacht was... Fijn, waarschijnlijk dus toch lek of poreus! Dan maar even bij de i-site vragen waar de dichtbijzijnde garage was, 'in westport about 60 km north from us'... Juist, nou eerst maar even naar de pancake rocks en daarna kijken we wel verder.

Gelukkig waren de pancake rocks schitterend waardoor we zonder al te veel zorgen rond hebben gelopen. Heel apart hoe al de rotsen eruit zagen als enorm grote stapels platte stenen. Heel mooi en er kwamen nog meer mooie verassingen aangezwommen. Tussen de rotspartijen zwommen nog eens een stuk of 8 hector dolfijnen! We twijfelden nog even of we de dolfijnen zouden vermelden in het verhaal, want we vermelden deze uiterst 'zeldzame dieren al 3 keer in onze verhalen haha. Maarja wij kunnen er ook niks aan doen dat we ze steeds tegen komen...

Terug bij de auto werden we al snel weer met de realiteit geconfronteerd, want we hadden geen reserve wiel en een garage op 60 kilometer afstand. Ik controleerde de druk even (professioneel schopje tegen het wiel) en we besloten het erop te wagen naar de garage. Voorzichtig reden we richting Westport, niet te snel en met extra oplettendheid bij bochten. De zijspiegel hadden we zo gebogen dat we het wiel in de gaten konden houden, zodat we met nerveuze blikken verder reden. En dan is 60 kilometer lang pfff... Maar uiteindelijk kwam het bordje met de laatste kilometers in zicht, snel naar een bandenspecialist! Bij de garage aangekomen kwam er een monteur aanlopen die, net als ik, professioneel tegen de band aan schopte en ons vertelde dat deze inderdaad erg zacht was... Je hebt blijkbaar niet veel nodig om automonteur te zijn ;) maar gelukkig was het alleen de band en was de rest van het wiel nog intact gebleven. Nog geen 15 minuten later waren we weer onderweg naar Murchison.

In Murchison waren we vastberaden! Vastberaden om ons (Burgen) goudgravers imago hoog te houden, inplaats van thuis te komen met kokertjes foolsgold. De volgende dag konden we op een plek langs de Buller river twee pannen en schepjes huren. Gelukkig was hier ook een aller aardigste man die ons, deze keer wel goed, wilde uitleggen hoe je moest goudpannen. En waar je de schepjes zand vandaan moest halen. Plekken met mos zijn goed om te scheppen, want het mos heeft als het waren al de kleine goud vlokjes uit het water gezeefd. Met de eerste pan was het al voor beiden raak, 4, 5, 6, miniscule flintertjes goud waren zichtbaar op de bodem van de pan. Aah ha wij maar zoeken naar die drie kilo bonken, terwijl we juist naar zandkorrel grote flintertjes moesten zoeken. Maar al snel hadden we toch wel 20 a 30 flintertjes verzameld in een buisje. Helaas geen kilo's maar dit keer wel wat om mee te nemen naar huis. Gelukkig!

Xxx

Erik en Mies

Ps. We zitten op het moment weer in het noordereiland, maar worden al 4 dagen op rij weg gespoeld. We rijden zo snel mogelijk noordwaards waar de voorspellingen beter zijn.

• 10 April 2014 - 16:41

Mam En Papa:

Jullie eerste goud gevonden. Dat was peentjes zweten met die band. Wat zien jullie er goed uit, nog geen heimwee toch. Nou nog veel plezier en kusjes vanuit istanbul.

• 10 April 2014 - 17:21

Vollies:

Heerlijke verhalen weer leuke foto's en jawel goud.
    Mooi ik wacht ook nog op wat klompies.
    Geniet ze saampies.
    Groetjes uit de poeluk,
    Lian

• 11 April 2014 - 17:08

Cocky:

Wauw en Wauw en Wauw en Wauwwwwwwwwwwwwwwww!!
    Wat een kikku rotsen. En die Jungle ook super mooi. Ons eerste goud was ook zoiets als van jullie.
    Heel goed te zien hoor. Leuk dat jullie de eer hoog houden en hoop dat het weer wat zonniger gaat worden. Nog heel veel mazzel en plezier verder.

liefs en groetjes