Doubtful Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu Doubtful Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu

Doubtful Sound

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg erik en mies

10 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Doubtful Sound

De voorspelling was weer een mooie dag in Fiordland, een zonnetje en geen druppeltje neerslag. Snel een scenic cruise boeken voor Doubtful Sound. Een fiord van 3 keer de lengte van Milford Sound en een 10x zo groot oppervlak! Captain Cook de ontdekker van de Fiordlands beschreef deze fiord als een ongekend ruig en overweldigend gebied! Hij durfde niet te diep de fiord in te varen omdat hij 'twijfelde' over een veilige manier om weer om te draaien. Vandaar de naam Doubtful Sound. 2 eeuwen later zijn we niet zo twijfelachtig meer en staan we op het punt te vertrekken vanuit Manapouri harbor. We hadden een lange reis voor de boeg want integenstelling tot de gemakkelijk bereikbaarheid van Milfort Sound is Doubtful Sound een stuk geisoleerder! Eerst hadden we een anderhalf uur durende boottocht over het Manapouri meer om vervolgens op bussen over te stappen die ons door de zeer dikke bush naar de Doubtful harbor brachten.

De bus reis was alleen al geweldig, niet alleen vanwege de mooie natuur, maar vooral door de caberatier die achter het stuur zat. We hebben de hele reis met tranen in de ogen van het lachen gezeten. Dus stapten we met een opperst humeur aanboord van de Real Journey boot. Het was pas 9 uur toen we vertrokken uit de haven en er hing nog een mysterieuze mist om ons heen waardoor we steeds maar een glimps te zien kregen van de enorme fiord waar we in vaarden. Na een half uur te hebben gevaren en wat interessante verhalen van de gids verder, kwamen we aan bij een mooi zichtbare waterval. Mies en ik hadden een mooi plekje op de boeg opgeeist om een mooie foto te kunnen maken toen we aprubt stopte en langzaam achteruit begonnen te varen. Na een paar seconden zagen we, wat de schipper ook had gespot vlak voor de waterval, namelijk een groep dolfijnen! Normaal gesproken hoeven de schippers geen afstand te nemen van de dolfijnen maar deze groep had iets speciaals, het was een groep moeders met baby dolfijntjes. En wij stonden vooraan op de boeg, haha! Ondertussen zijn we er achter dat de camera ook schitterende filmpjes kan maken, waardoor we ook maar even snel de dolfijnen op de film hebben gezet. Super begin van de rondvaart!
De mist begon te vervagen en we kregen een goed beeld van de grootte van de fiord! Enorm, niet zo hoog en stijl als de Milfort maar breed en uitgestrekt! We kwamen langs watervallen en schitterende wouden, wouden welke sinds de tijd van de dinosauriers niet meer zijn veranderd. En waar nog niet veel muizen, wezels en possums zijn geintroduceerd. Hierdoor vaarden we langs ongerepte natuur, blauwe lucht en een orkest van fluitende vogeltjes. Wat helemaal goed te horen was toen de schipper ons in een zij arm van Doubtful bracht en hier de motor uit zette. Je kon geen mens gemaakt geluid meer horen, iets wat in Milfort Sound onmogelijk was geweest omdat daar tientallen vliegtuigjes en helicopers rond zoemen. Maar hier was het 'doodstil'.

Na drie uur rond te hebben gevaren zat de rondvaart erop. Terug de bus in op naar het civiel technische hoogtepunt van Nieuw Zeeland, de Manapouri underground power station. Een enorme waterkrachtcentrale gebouwd in de berg tussen het Manapouri meer en Doubtful Sound. Was een leuk extraatje omdat we twee kilometer onder de grond werden afgezet in de machinekamer, waar 7 enorme turbines stonden te draaien. Een leuk extraatje op een geslaagde dag in Doubtful Sound!

xxx

Erik en Mies
Ps ook deze keer hopen we dat de selectie fotos een mooie indruk geeft maar het zijn niet alle foto's zeg maar ;)

• 11 Maart 2014 - 09:32

Mama En Papa:

Hallo Erik en Michelle
    Magnifique wat een natuurschoon. En wat zijn jullie bruin geworden.
    31 maart gaan wij ook weer een reisje maken, 22 dagen door de balkan met Istanbul.
    Geniet ze, xx

• 11 Maart 2014 - 16:30

Marlowe:

Ziet er goed uit adventurepeepz!
    Zit ik hier een beetje diehard achter me laptop aan project te werken ;p. Jaloers!

Groetjes Marlowetje

• 12 Maart 2014 - 16:33

Jeroen:

Zeer leuk om jullie verhalen te lezen; wat een mooie avonturen!!!
    Geniet ervan.

• 15 Maart 2014 - 00:09

• 15 Maart 2014 - 05:36

Erik En Mies :

hoi allemaal!

bedankt weer voor de reacties! vinden we heel erg leuk!!
    en peter en cocky bedankt voor de tip maar 1 keer het vertellen is ook goed hoor haha :)

xxx tot het volgende verslag!

• 15 Maart 2014 - 10:35

Cees:

Hi Eric en Mies,

Weten jullie al dat je ..........
    O shit ja dat wisten jullie natuurlijk al.
    Ha ha dat loopt goed gesmeerd hoor ik wel.
    Nee alle gekheid op een stokkie, blijven genieten en zeker blijven schrijven, want dan genieten wij een beetje mee.

Dikke kus (alleen voor Mies) en een ferme handdruk voor Eric.

Groetjes van een werkloze UVWer.