Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu

Milford Sound

Door: erik

Blijf op de hoogte en volg erik en mies

08 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Milfort Sound

We waren er, Southland of Fiordland, in het plaatsje Te Anau, waar we konden camperen op een lake view holiday park. Welke prachtig was, mooi uitzicht, goede douches, mooie kantine en keuken. De Fiordlands behuist 9 Sounds die allemaal gevormd zijn door enorme gledjers in de laatste ijstijd. Dat is overigens ook het verschil tussen een fiord en een sound de ene wordt zo genoemd omdat deze is gevormd door gledjers en de ander door slijtage van rivieren.

Vanuit Te Anau is de makkelijkst bereikbare fiord van de Southlands bereikbaar, Milfort Sound. Een 120 kilometer lange 'snelweg' kronkeld door bergen en Valleien. Milfort Sound kun je bereiken in 2 uur volgens de verkeersborden, wij hebben er op de heen weg 4 uur over gedaan. Overal zijn uitkijkpunten, korte wandelingen en picknick plekken gemaakt om de wilde natuur van dit gebied tot je nemen. En het belangrijkste nog we hadden prachtig weer. Strak blauwe lucht met 25 graden!

Bij 1 van de vele vele uitkijkpunten hebben we twee Kea's gezien, deze berg clowns zijn een toeristen attractie opzich. Je mag ze niet voeren maar ze zijn van nature erg nieuwsgierig en totaal niet bang voor de toeristen. De papagaai achtige vogels, kunnen als je niet oplet, zeer destructief zijn. Rubbere strips of ruitenwissers zijn niet veilig voor de scherpe snavels van de Kea. Gelukkig hebben ze onze tomaat met rustgelaten.

Bij Milfort sound aangekomen, hebben we snel een scenic rondvaart geboekt. Omdat het maart was, was dit gelukkig nog mogelijk want in december, januari en februarie zijn ze vaak al volgeboekt. Maar we hadden ruime keuze. Dus hebben we een lekker lange cruise genomen op een relatief kleine boot. Werkelijk waar prachtig! Je was een zandkorrel zo groot vergeleken met de torenhoge fiorden. Fiorden die allemaal bedekt waren met dik Beech Forest! Wat alleen kon vanwege de dikkle laag mos op de rots wanden en de 7 meter regen die per jaar neerslaat op dit gebied. Want voorderest hebben deze bomen niks om aan vast te houden, dan mos, scheuren in de rotsen en vooral elkaar. Dit laatste zorgt er soms voor dat een hele strip van boven naar beneden op een wand kaal was. Als namelijk een boom het begeeft neemt deze de andere bomen ook mee. Dit noemen ze hier Tree Avalanches.
Onderweg werd ons veel verteld over de hoogtes van de fiorden, watervallen, het woud en de beesten die er leven. Zo hadden we kans om zeeleeuwen, dolfijnen en zeer zeldzame fiord-pinguins tegen te komen. De zeeleeuwen waren het makkelijkst want wij waren niet de enige die genoten van het warme weer! Op meerdere rotsen hebben we grote hoeveelheden zeeleeuwen zonnebadend aangetroffen! Maar een van de hoogte punten waren de twee fiord pinguins. Te herkennen aan hun gele wenkbrauwen! Een mooie extra zeiden de gidsen want het broed seizoen was al afgelopen, waardoor de kans nog kleiner was om ze aan te treffen. Maar het is al aardig bewezen dat waar we ook komen dat we behoorlijk wat geluk hebben in het zien van bijzonder zeldzame dieren!

Milfort Sound was het helemaal waard! Alleen hiervoor kun je al naar Nieuw Zeeland gaan want het is echt ongelooflijk overweldigend. Na een lange dag en 250 fotos verder kwamen we weer aan op ons holiday park.

Groetjes

Erik en Mies
Ps. we hebben nu de onwijs moeilijke taak om een selectie te maken van alle fotos van vandaag!!

• 08 Maart 2014 - 23:11

Mama En Papa:

Hoi Erik en Michelle
    Wat een boffers zijn jullie toch. En wat is dat stukje van de wereld mooi he.
    We kijken uit naar de foto's, nog veel mooie momenten. xxx

• 10 Maart 2014 - 13:09

Cocky:

Hallo U2

Je kunt zien dat jullie echte Happy Campers zijn.
    Super!
    Tot het volgende verslag maar weer.

groetjes
    Cocky