Hector - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu Hector - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu

Hector

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg erik en mies

22 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Vandaag hadden we een top 10 must do activiteit gepland. Welke we alleen in Akaroa konden doen en nergens anders in de wereld! Zwemmen met wilde Hector dolfijnen. De kleinste en zeldzaamste dolfijnensoort op aarde, waar er nog maar rond de 7000 van rondzwemmen. Deze dolfijn staat in hetzelfde bedreigde diersoorten rijtje als de zilver rug gorilla, de bengaalse tijger, de oerangoetang en de reuze panda!!! Nu nog alleen duimen dat ze zich zouden laten zien!

Op de main warf van Akaroa was het tour bedrijf gevestigd. Hier werden we samen met 10 andere mensen in een 5 mm dikke wetsuits gehezen. De reden voor dit relatief dikke wetsuit was vanwege de water temperatuur. De bay, maar vooral buiten de bay stond in verbinding met de Antarctic south current. Het water was, vanwege de zomer, 10 graden 'warm', want in de wintermaanden daalt het naar Max 5 graden. Maarja we hadden een goed wetsuit aan en stapten met vertrouwen de boot op.

Onderweg werd ons gevraagd onze ogen open te houden voor zwarte rugvinnen. Na 20 minuten varen spotte ik 1 dolfijn, zo'n 50 meter links van ons. Maarja het was moeilijk te zien dus fluisterde ik tegen de kapitein, 'we past a dolphins just a minute ago'. De kapitein twijfelde geen moment en draaide de boot in de richting van mijn aangewezen plek. Mies en ik klommen op de boeg om te duimen dat ik de boot niet voor niks had laten draaien. Na 5 minuten zei de kapitein: Well done mate, there they are! En ja 2 Hector dolfijnen zwommen in onze richting. Ze waren echt klein ik denk nog geen meter groot!

Omdat het wilde dolfijnen zijn mochten we niet meteen het water in, de dolfijnen geven aan of ze geïnteresseerd zijn en dan mag je voorzichtig in het water. Gelukkig leken ze geïnteresseerd genoeg, want de gids wenkte ons om als eerst er in te mogen. Waarschijnlijk omdat wij ze hadden gespot. we klommen voorzichtig in het water en lieten ons van de boot afdrijven. Een beetje bellen blazen en geluiden maken door de snorkel en ja daar kwamen ze! Ze zwommen op een halve meter om ons heen. Nieuwsgierige beesten aangetrokken door de vreemde geluiden die we maakte onderwater. We hebben even intens kunnen genieten want toen nummer 5 van de mede toeristen in het water was geklommen waren ze alweer verdwenen. Haha heerlijk wij wel en de rest niet.

Verder varen dan maar op zoek naar nieuwe dolfijnen. Dit maal was het mies die een groepje van 4 dolfijnen spotte en de kapitein in de goede richting hielp. Ook deze dolfijnen waren wel geïnteresseerd in de boot waardoor mies er weer als eerste in mocht. Ik bleef nog even wachten om de dolfijnen samen met mies te fotograveren. Wat gelukkig lukte! (Zie de foto's) Ik volgde als laatste maar de dolfijnen waren er nog steeds wel, alleen wel op een afstandje. Ze zwommen om de groep heen op zo'n 5 meter afstand. Mies en ik vonden het helemaal gaaf met de kleine dolfijntjes! Uniek zwemmen met zulke zeldzame dieren!

Echter de gids maakte de tocht nog mooier door te zeggen, dat deze trip niet optimaal geslaagd was. Ik en mies het juist wel geslaagd! Maar sommige passagiers hadden blijkbaar niet goed kunnen zwemmen met de dolfijnen, dus bood de gids ons een gedeeltelijke refund aan. Haha ongelooflijk dachten wij, een geweldige trip en nog eens 1/3 van je geld terug!! Super dag!
Groetjes van ons xxx

• 23 Februari 2014 - 06:26

Mama En Papa:

Mazzelaars, heerlijk joh. Dikke kus

• 23 Februari 2014 - 13:47

San:

Wat geweldig om te leze zeg. Enorm gaaf!!!!
    geniet van jullie verhalen en foto's.

Dikke kus tante San

• 25 Februari 2014 - 00:16

Cocky:

Nu wordt de jaloezie toch wel ONGEZOND!
    Nee hoor, fantastisch dat het zo goed gelukt is. Snel door naar het volgende verslag.

Groetjes
    Cocky