Dag 1 Tongariro national park - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu Dag 1 Tongariro national park - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van erik en mies - WaarBenJij.nu

Dag 1 Tongariro national park

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg erik en mies

27 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Tongariro

We hebben het gehaald!! Het verslag zal per wandeldag worden gepost anders is het een zeer lang verslag in een keer. Ook zullen er wat foto's worden weggehaald van de site om ruimte te maken voor de nieuwe foto's.

Tongariro national park

Dag 1 valse hoop, zware tas en wakker geschud

De grote dag was daar onze eerste great walk, the Tongoriro Northern Circuit. Een track van 43,1 km door bossen, gestolde lavastromen en woest vulkaanlandschap. We begonnen met gemengde gevoelens aan de track (enthousiast, maar ook zeer onzeker). Beide hadden we onze backpack bij ons, welke was gevuld met kleding, tent, slaapzakken, voedsel en water dit maakte de loop erg zwaar aangezien ze ongeveer tussen de 12 en 15 kilo mee moesten zeulen.

Op het programma stond een, volgens de DOC (departement of conservation), 3 uur durende wandeling. Daarbij stond wel indien het slecht weer is, kan deze 5 uur duren, maar gelukkig voor ons was het droog en zonnig weer. We hadden dus de verwachting 3 uurtjes te lopen.

De eerste 3 km waren op mooi aangelegde paden welke ons door dichte bossen leiden. Na anderhalf uur lopen kwamen we bij de grens van het bos waar we onze eerste pauze namen met een uitzicht op de besneeuwde top van Mount Ruapehu. Een mooie stop waar we even vlug een koude pannenkoek opaten en wat dronken. Echter na de pauze veranderde het pad van mooi kiezelpad naar modderige en zeer ongelijke paden! We moesten constant op smalle hobbelige paden onze weg vinden. Wat erg zwaar begon te worden, vanwege de slecht begaanbare paden maar ook vanwege het constante gewicht van de backpack. We moesten onszelf maar afleiden met de mooie vergezichten en goed zichtbare bergen/vulkanen.

Na een half uur lopen ploeteren kwamen we een stel jongens tegen vanuit de tegengestelde richting. We waren benieuwd of we inderdaad nog maar een uur hoefde te lopen naar het kamp, dus vroegen we hen of het kamp nog ver was. De jongen; 'no zabout 40 minutez max'. OK we liggen voor op schema! Niets was minder waar, want na een uur lopen hadden we nog steeds geen spoor gezien van een hut of camping! De stink Duitsers met zijn 40 minuten. Maar dan ga je twijfelen, zijn we er al aan voorbij gelopen? Moeten we zo weer een stuk terug lopen? En je lichaam begint, zeker de eerste dag, toch op bepaalde contact punten met de tas behoorlijk gevoelig te worden. Toch maar doorlopen dan...

Gelukkig kwamen we weer iemand (een niet-Duitser) tegen die ons vertelde dat we niet voorbij de camping waren gelopen en dat we ongeveer nog vanaf dat punt 30 minuten te gaan hadden. Dit bleek ook waar te zijn en met de finish in het zicht sjokte we het laatste stuk. We waren er, yes de eerste dag zat erop, maar we hadden wat deukjes opgelopen. Op de heupen verschenen donker blauwe plekken en de wetenschap dat de volgende dag dubbel zo lang zou zijn met een klim van 750 m, had geen positieve uitwerking op het moraal!

Snel de tent opzetten en lekker wat spaghetti met worstjes eten. Dit zat in een blik van een kilo dus dat scheelde voor morgen weer. Ook hadden we vandaag 5 liter water bij ons, wat achteraf niet hoefde omdat het water bij de camping goed drinkbaar was.

Het was een mooi gelegen camping en na het eten was het moraal weer goed. Even goed slapen en verder mentaal voorbereiden op de volgende dagen.